Suomessa on kuunneltavissa 12 valtakunnallista radiokanavaa, ja niiden lisäksi yli 90 erilaista alueellista tai paikallista radiokanavaa. Näiden lisäksi internetin kautta on pääsy lukemattomaan määrään kotimaisia ja ulkomaisia internet-radioita. Vuonna 1985 Valtioneuvosto myönsi ensimmäiset toimiluvat kaupallisille radiokanaville Yleisradion kanavien silloisen monopolin rinnalle. Kaupallisten radiokanavien toiminta perustuu edelleen kahdeksan vuotta kerrallaan voimassa oleville toimiluville, jotka myöntää Viestintävirasto. Yleisradion kanavat saavat verorahoitusta niiden toimintaan, kun taas kaupalliset radiokanavat rahoittavat toimintansa pitkälti mainosrahoituksella.

Radion suosio ei laske

Radio ei ole kärsinyt yleisökadosta digitalisoitumisen aiheuttamien media-alan vaikeuksien myötä, vaikka radion poistumista markkinoilta on ennustettu jo siitä asti, kun televisiot yleistyivät. Radiota kuitenkin kuunnellaan edelleen aktiivisesti, ja Suomessa sillä on noin 3,7 miljoonaa viikoittaista aktiivista kuuntelijaa. Suomessa radiota kuunnellaan päivittäin noin kolme tuntia. Vuonna 2016 sekä radion kuuntelu että mainosmyynti kasvoivat kolmatta vuotta peräkkäin. Radioala työllistää vakituisesti noin 400 henkilöä eri puolilla Suomea.

Miksi radiota kuunnellaan?

Radio viihdyttää, pitää seuraa ja sen avulla pysytään ajan hermolla viimeisimmistä tapahtumista. Radiosta halutaan kuulla myös yllättäviä uutisia ja uutta musiikkia. Työpaikoilla radio tavoittaa miljoona suomalaista ja antaa aihetta kahvipöytäkeskusteluihin. Yli 45-vuotiaista yli puolet kuuntelee päivittäin radiota kotonaan, ja monilla radio on aina rutiininomaisesti päällä kotona tai autossa. Suomessa radiolla on eniten kuuntelijoita kello kahdeksalta aamulla ja kello 18 aikaan illalla.

Radion kuuntelun hyödyt

Radion kuuntelua voi käyttää myös viihteenä, rentoutumiseen, oppimiseen ja ajankohtaisten tapahtumien seuraamiseen. Radioteatteri eli radiokuunnelmat ovat mukava tapa rentoutua kiehtovaan tarinaan eläytyen. Ajankohtaisohjelmista ja haastatteluista saa mielenkiintoista uutta tietoa ja näkökulmia. Urheilun ystävät voivat seurata urheiluselostusta radion kautta, jos he eivät pääse television ääreen katsomaan kiinnostavaa ottelua.

Nykyajan hektisessä arjessa tietokoneen ruutua katsotaan yleensä niin paljon, että radion kuuntelu voi olla rentouttava kokemus, kun ei samanaikaisesti tarvitse kiinnittää huomiota tietokoneen tai television näyttöön. Radiossa on myös säännöllisiä, mielenkiintoisia ohjelmia jotka on omistettu erilaisille kiinnostuksenkohteille ja musiikkityyleille. Tasokkaille radio-ohjelmille on kehittynyt oma uskollinen seuraajakuntansa samaan tapaan kuin televisio-ohjelmillekin. Osa menestyksekkäimmistä radio-ohjelmista on toiminut jo vuosikymmenien ajan.

Radion kuuntelun mittaaminen maanlaajuisesti

Radion kuuntelua mittaa Suomessa Finnpanel-yrityksen tekemä Kansallinen Radiotutkimus eli KRT. Se julkaisee säännöllisesti tilastot radion kuuntelun määristä maanlaajuisesti. Tutkimus auttaa radioyhtiöitä suunnittelemaan ohjelmaa ja mainontaa, sekä seuraamaan yleisökehitystä tai muutoksia. Kansallisia radiotutkimuksia tehdään ja päivitetään säännöllisesti. Tutkimustulokset ovat luettavissa internetistä. Tutkimuksen tekee Finnpanel-yritys ja tutkimustoiminnan rahoittajien joukossa ovat RadioMedia, MTV, Nelonen Media, Yleisradio sekä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL. Finnpanel-yrityksen omistavat TNS Gallup Oy sekä A.C. Nielsen Finland Oy.

Suosituimmat kotimaiset radiokanavat

Suomalaiset ovat hyvin uskollisia suosikkiradiokanavilleen. Useimmilla suomalaisilla on oma lempiradiokanavansa, jonka parissa vietetään runsaasti aikaa. Radio käyttää tarinankerronnan voimaa, ja siitä tulee tarinoiden parissa vietettyjen hetkien myötä monelle kuuntelijalle kuin ystävä.

Suosituimmat kanavat vaihtelevat jonkun verran Kansallisen Radiotutkimuksen tekemissä raporteissa, sillä uusia raportteja julkaistaan säännöllisin väliajoin. Ylivoimaisesti suosituimpana kanavana on kuitenkin pysynyt tasaiseen tahtiin Radio Suomi, joka lähettää asiaohjelmia, uutisia, sää- ja merenkulkutiedotteita sekä aikuiseen makuun sopivaa musiikkia. Viimeisin Kansallisen Radiotutkimuksen raportti käsittää radion kuuntelun elokuusta lokakuuhun 2017. Sen mukaan suosituimpia valtakunnallisia radiokanavia Suomessa ovat Yleisradion Radio Suomi, Yle Radio 1 ja YleX. Kaupallisten kanavien suhteen suosituimpia radiokanavia ovat muun muassa Radio SuomiPop, Radio Nova ja Radio Rock.

Paikallis- ja maakuntaradiot

Valtakunnallisten radioasemien lisäksi on olemassa paikallisradioasemia. Paikallisradioasemat kuuluvat yhdellä tai useammalla paikkakunnalla. Nimensä mukaisesti ne keskittyvät kertomaan paikallisista uutisista ja tapahtumista. Paikallisradioiden lisäksi on olemassa maakuntaradioita, ja nämä termit menevät helposti sekaisin. Maakuntaradiot eli alueradiot ovat Yleisradion ylläpitämiä eli ne saavat tukea verovaroista. Maakuntaradioiden eroavaisuus paikallisradioihin verrattuna korostuu etenkin lähetysten sisällössä ja lähetinten tehossa.

Radion kuuntelu eri laitteilla

Nykyinen teknologia mahdollistaa radion kuuntelun niin autossa, mobiililaitteella kuin missä vain internet-yhteyden päässä. Suosituinta on kuitenkin radion kuuntelu perinteisen FM-radiovastaanottimen kautta. Noin 10 prosenttia radion kuuntelijoista kuuntelee radiota älypuhelimen tai matkapuhelimen kautta. Nuorimpien kuuntelijoiden eli 9-14-vuotiaiden joukosta jopa 30 prosenttia on kuunnellut radiota äly- tai matkapuhelimen kautta.

Nettiradioiden toiminta

Noin 10 prosenttia kaikista radion kuuntelijoista kuuntelee radiota internetin kautta. Netin kautta on mahdollista kuunnella lukemattomia kotimaisia ja kansainvälisiä radiokanavia, sekä suurinta osaa tavallisillakin radioaalloilla toimivista kanavista. Osa pelkästään netissä toimivista radioista toimii lahjoitusten tuella ja osa puolestaan mainosten avulla, kuten tavallisetkin kaupalliset radiokanavat. Noin 25–34-vuotiaat kuuntelevat eniten radiota tietokoneella.

Ennusteet radion tulevaisuudelle

Radion tulevaisuus näyttää valoisalta, ja sillä kuulijamäärät ovat kasvaneet kolmatta vuotta peräkkäin. Nuorempi sukupolvikin kuuntelee päivittäin paljon radiota, ja kaupallisten radioiden mainosaika myy hyvin. Radiossa on helppo mainostaa, mainosten tekeminen on edullista ja suuren yleisön voi tavoittaa niiden kautta suhteellisen helposti. Näin ollen radion suosion hiipuminen ei ole näköpiirissä lähitulevaisuudessa, vaan pikemminkin päinvastoin.

Author maria
Published
Categories Radio