Tervetuloa, tässä artikkelissa tutustumme suosituimpiin suomalaisiin radiokanaviin. Yritys nimeltään FinnPanel mittaa television katselua ja radion kuuntelua Suomessa, ja tuloksena julkaistaan Kansallinen Radiotutkimus, joka on vakiinnuttanut osansa alan johtavana perustutkimuksena. Viimeisin tutkimus on ajalta elokuusta lokakuuhun 2017, ja tilastoa päivitetään säännöllisesti. Tutkimuksen rahoittajina toimivat muun muassa Yleisradio, MTV, Nelonen Media ja Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL.

FinnPanelin tekemän tutkimuksen mukaan Suomen suosituin radiokanava on Ylen Radio Suomi. Toisella sijalla on Radio SuomiPop, ja siitä seuraavana Yle Radio 1 miltei yhtä suosittuna Radio Novan kanssa. Listan loppupuolelle mennessä suunnilleen samantasoinen suosio on Radio Nostalgia-, NRJ- ja Yle Puhe-kanavilla. Radiokanavat on listattu niiden päivätavoitettavuuden mukaan. Radion päivätavoitettavuudella tarkoitetaan sitä, kuinka monta ihmistä radiokanava tavoittaa päivittäin vähintään 15 minuutin ajan.
1. Yle Radio Suomi

Valtiollinen yleisradiokanava Yle Radio Suomi johtaa tilastoja Suomen kuunnelluimpana radiokanavana. Radio Suomi toimii kellon ympäri, ja musiikkitarjontaan kuuluu rockia, iskelmää ja vanhan ajan pop-musiikkia. Radio toimii tiedotuskanavana uutisille, viranomaistiedotteille ja merisäälle.

2. Radio SuomiPop

Puolivaltakunnallinen radiokanava Radio SuomiPop keskittyy kotimaiseen pop- ja rock-musiikkiin, kuten sen nimi viittaa. Kanava on perustettu vuonna 2001 ja se on suunnattu noin 18–50-vuotiaille kuuntelijoille. Monipuolisen kotimaisen musiikkitarjonnan lisäksi radiokanavalla kuullaan ajankohtaisista puheenaiheista ja järjestetään kuuntelijakilpailuja.
3. Yle Radio 1
Valtakunnallinen radiokanava Yle Radio 1 tunnettiin vuoteen 2003 saakka nimellä Radio Ylen Ykkönen. Kanavan aihepiireihin kuuluvat kulttuuri, radiokuunnelmat ja asiapuhe. Radiossa musiikkina on klassista musiikkia, kansanmusiikkia ja jazzia. Öisin kanavalla soitetaan klassista musiikkia.

4. Radio Nova
Radio Nova aloitti alun perin uutisradiona. Nykyään se on yksi Suomen kuunnelluimpia kaupallisia kanavia, jonka kuuntelijoita ovat suurimmalta osin 25–40-vuotiaat aikuiset. Radio Novan musiikillinen tarjonta on monipuolinen sekoitus kotimaista ja ulkomaista musiikkia. Tavoitteena on myös soittaa tyylilajiltaan ja tunnelmaltaan vaihtelevaa musiikkia.

5. Radio Rock

Radio Rock on tunnettu rock-musiikin ja raskaamman musiikin omana radiokanavana. Se toimii entisen Radio Cityn taajuudella vuodesta 2007 lähtien. Radio Rockin kohdeyleisöä ovat 20–44-vuotiaat miehet.
6. Iskelmä

Iskelmä-radiokanava soittaa kevyttä musiikkia, iskelmiä, kotimaisia ja ulkomaisia klassikoita sekä vanhempaa musiikkia. Lisäksi Iskelmä-radiokanavalta kuullaan muun muassa tasatuntiuutiset, paikalliset alueuutiset ja artistihaastatteluita. Radiokanavan omistaa SBS Discovery Media.

7. YleX

YleX on Ylen nuorekkaampi radiokanava, joka on keskittynyt populaarimusiikkiin. YleX oli ennen nimeltään Radiomafia, ja kanavan nimi vaihtui vuonna 2003. Kanavan kohdeyleisö on noin 15–35 vuoden ikäistä. Musiikki perustuu soittolistan lisäksi toimittajien valikoimaan musiikkiin, ja toimitus on tuonut radion kautta suuren yleisön tietoisuuteen myös nousevia suomalaisia lahjakkuuksia.

8. Yle Puhe

Yle Puhe oli aikaisemmin nimeltään Radio Peili. Se on valtakunnallinen, Yleisradion omistuksessa oleva puheradiona toimiva radiokanava. Radiokanavauudistuksen aikaan vuonna 2003 kanavan perustamisen tarkoituksena tarjota radiokanava noin 30–45-vuotiaille, jotka kokivat YleX-kanavan hieman liiankin nuorekkaaksi, mutta eivät kuitenkaan viihtyneet vielä Yle Radio 1-kanavan parissa.

9. Radio Nostalgia

Radio Nostalgian tunnuslause on ”Hyvän mielen radio”, ja nimensä mukaisesti kanava soittaa vanhempaa musiikkia. Radio Nostalgialle tyypillistä musiikkia ovat 60-, 70- ja 80-lukujen hitit sekä kotimaasta että ulkomailta. Kanavan kuuntelijat ovat enimmäkseen noin 45–56-vuotiaita.

10. NRJ

Kaupallinen ja nuorekas musiikkikanava NRJ on kymmenen suosituimman kanavan joukossa päivittäisten kuuntelijoiden perusteella. NRJ soittaa pitkälti hittimusiikkia, ja sen formaatti onkin nimeltään EHR eli European Hit Radio. NRJ:n kuuluvuusalue tavoittaa lähes viisi miljoonaa suomalaista, ja sen kohdeyleisö on 15–30 vuoden ikäistä.

Author maria
Published
Categories Radio